Mošnov 8.dubna -v 10.30 ráno se náš Boeing 737 odlepil od runwaye.

ObrazekKonečně se v okně našeho letadla objevuje africké pobřeží.

ObrazekOkruh Egyptem-11 dní .Nejprve letecky z Mošnova do Hurghády.Další den do Caira.Po několika dnech v Cairu a nedaleké Gize přesun lehátkovým vlakem do Luxoru.Pak čtyřdenní plavba na luxusní lodi až do Asuánu.Na závěr přesun v ozbrojeném konvoji zpět do Hurghády.Nejnižší teplota ve stínu 20 stupňů v Hurghádě v 6 hodin ráno,nejvyšší teplota ve stínu cca 43 stupňů v oblasti Asuánu.Po celých 11 dní absolutní jasno.Voda v Rudém moři 17.4 - 25 stupňů.

ObrazekSměr Cairo.Už jen 200 km.Cestou pozorujeme jen poušť a nahodilé vesnice,kde se čas zastavil před 500 lety.

ObrazekCairo-dle Oldřicha Nového alias Kristiana město cikád a skořice.Dnes má 21 milionů obyvatel a velká část města má podobný ráz jak lze vidět na obrázku.Viděli jsme i horší čtvrti,kde ubožáci bydleli dokonce ve starých hrobkách.Dozvěděli jsme se,že průměrný plat v Egyptě je něco kolem 400 egyptských liber,což je 1200 Kč.Střední vrstva prakticky neexistuje.Jen chudí a velmi bohatí.V šestiproudých ulicích se řítí bez zřejmých dopravních pravidel autobusy,mikrobusy,dodávky,osobní auta.Vše asi 30-50 let staré.Mezi tím vším se mistrně proplétají desítky jezdců na oslech a velbloudech.Auta i po setmění často nepoužívají kupodivu světla.Spousta aut a motorek má v potkávacích světlech zabudované něco jako barevnou hudbu.Do křižovatek,které prakticky nemají semafory,vjíždí najednou všichni ze všech směrů a ve středu se pak klidně objíždějí a pomocí klaksonů a světel si dávají různá znamení tak,že jsem za celou dobu viděl jen jednu nehodu.Bylo to naprosto banální škrábnutí plechů.Z obou zůčastněných osobních aut vylezlo škodu obhlédnout asi 14 lidí.Nábřeží Nilu v chudých čtvrtích zdobí hory odpadků a krysy.

ObrazekCairo to jsou samozřejmě i krásné a výstavní čtvrti.

ObrazekKonečně jsme se ubytovali.Hotel Pyramids View plní svůj slib v názvu a poskytuje nám z balkonu našeho pokoje úžasný výhled na osvětlené pyramidy v nedaleké Gize.

ObrazekNásledující detaily vyjadřují mé postřehy z ulic Caira i jiných částí Egypta.Obličeje jsou zachyceny Olympusem s 18 x optickým zoomem ze vzdálenosti 30-100 metrů.Jinak je skoro nemožné udělat takové fotky bez zaplacení bakšiše v lepším případě a vyhrůžkám v horším.Focení policistů,vojáků,mostů a nádraží je zakázáno pod pokutou 750 dolarů a vyhoštění do 2 dnů.Autobusy a auta cizinců se nemohou pohybovat Egyptem jinak něž v ozbrojeném konvoji.Musíte na policii nahlásit trasu a jména a za cenu 450 dolarů jste zařazeni do konvoje.Pokud někdo musí zastavit,stojí celý konvoj.Všechny připojovací cesty,které se napojují na trasu konvoje,hlídají po celé trase vojáci a policie.Vyjímka je pouze Cairo a Alexandrie-zde se můžete pohybovat s autem bez oznámení na policii.

Postřehy z Káhiry

Je to současnost nebo 2000 let zpět??

ObrazekJediný portrét,na který jsem měl dostatek času.Eva mě hezky vyfotila a já jsem bakšiš samozřejmě nechtěl.

Nastává přesun v lehátkovém vlaku z Caira do Luxoru.Vagony pro cizince jsou hlídané.Podává se večeře a dle Menu taky další jídla a pití.V kupé jsou pohodlné postele,umývadlo s teplou i studenou vodou,klima,radio a na elektronický zvonek taky průvodčí.Špunty do uší bezpečně řeší hluk kolejnic.Eva jak se zdá taky spí.Najednou je tu budíček a Luxor.Trasa 725 km a zpoždění 40 minut-celkem pohoda.

K pyramidám vyrážíme na velbloudech.Za 100 kč docela příjemná vyjížďka.

Žádná změna co se Sfingy týká.

Světelná show ve Francouzské režii v Gize.

Policisté jsou v Egyptě tabu.Přesto vám klidně nabídnou společné foto za slušný bakšiš.

Policisté jsou prakticky všude.60 % všech pracujících jsou vojáci a policisté.

Komplex staroegyptských památek v Karnaku nedaleko Luxoru 3500 let starých.

Memnonovy kolosy nedaleko Údolí královen.

Chrám zasvědcený proslulé královně Hatsepšut.

Soumrak v Luxoru.

ObrazekPo výletech do Karnaku a Luxoru vyplouvá naše loď z Luxoru směr Asuán.Posádka lodi je velice přátelská a nechá se bez připomínek fotit.

ObrazekOba břehy Nilu poskytují pro Evropana nezvyklý pohled.Jako vodák jsem zvyklý,že naše řeky lemují křoviny,kopřivy a spousty odpadků.Zde to jsou nekonečné kilometry palem,banánových plantáží a všudepřítomný písek.

ObrazekNa hladině Nilu pozorujete od plastových pytlů s odpadky až po mrtvé krávy.Přesto se zde domorodci s oblibou koupají.V každé vesnici, kterou jsme proplouvali, spousta žen přichází k řece s velkými lavory na hlavách,plnými prádla a perou v Nilu.

ObrazekMy se na lodi taky koupeme,což nám pomáhá lépe snášet hrozné vedro, které každý den na Nilu panuje.

ObrazekKdyž zrovna trávíme čas na lodi po návratech z výletů na pevninu,Eva pilně doplňuje cestovní deník.

ObrazekTypický obrázek nilského břehu.

ObrazekNavštěvujeme s Evou příď.Kapitán s posádkou bere naši návštěvu jako zpestření a ihned nás zve na kapitánský můstek.Eva se ujímá řízení lodi,zatímco nám posádka připravuje silný arabský čaj.Kapitám mi sděluje,jak mi závidí,že si zde relaxuju s kamarádkou,zatímco on musí tvrdě dřít,aby uživil svých 7 dětí a 2 manželky.Arabská vyprávění musíte ale přecedit přes velmi jemný filtr.

ObrazekNaše kajuta na čtyřdenní plavbě po Nilu.Sestávala z přímací místnosti se sedací soupravou a ledničkou, oddělenou ložnicí s klimatizací.......

Obrazek......až po koupelnu s rohovou vanou

ObrazekKaždé ráno po úklidu pokoje nacházíme veselé výtvory z ručníků, kterými nás úklidová služba častuje.

ObrazekEva má narozeniny.U večeře šéfkuchař slavnostně zacinká zvonkem a na účet lodní společnosti přináší Evě velký dort.Nastává spousta gratulací a polibků.Po návratu do kajuty nás čeká skutečně mistrovské dílo lodního uklízeče.

ObrazekNa horní palubě naší lodi Julianna večery plynuly pohodově.Příjemný personál,horko,teplota vína v normě.

ObrazekTakto to vypadá v 6.00 ráno na Nilu z paluby naší lodi..Je to hrozný kýč doposud viděný jen na National Georaphic,ale co se dá dělat,prostě místní realita.

ObrazekEgyptští trhovci jsou velice pružní. Kdykoli se objeví nová loď s turisty ihned vyplouvají na Nil k boku lodě a vyhazují balíky s oděvy a suvenýry na palubu.Pokud se vám něco líbí a nemáte u sebe drobné nebo dost peněz,klidně vám hodí číslo účtu a můžete jim peníze převést po příjezdu do republiky.

ObrazekS trhovci přichází i zde velmi rozšířený pták a jde se s námi blíže seznámit.

ObrazekJe 11 hodin dopoledne a teplota ve stínu již dosahuje 39 stupňů.

ObrazekJeště jeden ptačí úlovek.

ObrazekTržiště nabízí spoustu vodních dýmek.Eva s Peťou už 45 minut smlouvá o ceně v zapadlém krámku v temné uličce.Já hlídkuju před obchodem,kdyby došlo k nějaké nepředvídané události.Mezitím ke mě příchází jiný místní prodavač s vodní dýmkou a dvěma židlemi.Kecáme a kouříme.Po 30 minutách jdu do krámu zkontrolovat oba kamarády.Stále smlouvají.Když jsem vyšel zpět na ulici tak můj spolukouřící mezitím dojel vodní dýmku a balil nějaké cigarety.Po mém dotazu,co to balí,mi oznámil,že vodní dýmka je nuda a od teď budem kouřit hašiš.Tímto jsem své působení na místním tržišti ukončil.

ObrazekEva s Peťou svorně tahají z vodní dýmky.Zde ve městě Aswan(Asuán) vyrážíme s našim egyptským kamarádem Dodo do místní hospody. Dodo nám vypráví o způsobu života v Egyptě.On sám má 20 let.Má holku v Luxoru.Bude leta šetřit něž bude mít dostatek peněz na byt a zaplacení rodičům něvesty.Je křesťan.V Egyptě jich je asi 15%.S muslimkou nelze uzavřít sňatek.Pouze křesťan s křesťankou a muslim s muslimkou.

ObrazekAsuánská přehrada.Táhne se až do Sudánu.Zde směrem k sudáské hranici se již dle místních vyskytují krokodýli.Bohužel toto je náš nejjižnější bod.Z časových důvodu již nemůžeme dál na jih.Do Sudánu  zbývá jen cca 250 km.Takže nevidíme ani krokodýly ani vyhlášenou historickou památku v Abu Simbel.Na druhé straně Abu Simbel je označováno jako nejsušší a nejteplejší místo planety.Včera zde údajně bylo 45 stupňů ve stínu.

Obrazek14.4.2008-jsme v Asuánu.Jsme vysušeni na prach.pokožka žhne.Když podáte v tomto počasí jakémukoli arabovi ruku překvapí vás,že jsou úplně studené.

Abu Simbel(převzato z internetu).

ObrazekAsuánskou přehradu stavěli z větší části sovětští budovatelé.Na jejich počest zde stojí památník sovětsko-egyptské spolupráce.

ObrazekPro jistotu jsme s Peťou celou událost ještě jednou ratifikovali.

ObrazekV oblasti Asuánu se nachází území známé ve světě pod názvem Nubie.Taneční soubor z nedaleké vesnice přijel na naši loď předvést ukázky ze svého programu.

ObrazekPohled na nubijskou vesnici.Toto je jeden z hezčích domků.Nechci zde prezentovat bídu a prostotu jinak milých a veselých lidí.Moje tatranky a pár liber tady rychle změnily majitele.Zde si našinec uvědomí jak malicherné jsou naše tzv. problémy.Ti lidé ale mají svou hrdost,veselý výraz v obličeji a pravděpodobně jsou mnohem šťasnější než my.

Botanická zahrada v Asuánu

ObrazekZávěr našeho 11-denního putování Egyptem nás zavedl do perly milců pobytových zájezdů a all inclusive-střediska El Gouna v Hurghadě.Zde jsme se 24 hodin vydýchali v luxusním středisku a v pátek 18.4 ve 2 hodiny ráno vyrazili na letiště k odletu domů.

ObrazekA tak se se mnou na závěr ještě podělte o pár kýčovitých obrázků z tohoto známého egyptského letoviska.

Tak Evi,doufám,že se ti Egypt líbil.A co bys řekla si teď zajet na Bali?