Obrazek Po pohodové cestě z Frýdku přes Slovensko,Maďarsko a sever Chorvatska jsme konečně vjeli do Bosny.Po asi 100 km nás přivítaly horské serpentíny,obrovské napadané kameny na silnici velikosti plného pytle brambor, hluboké kaňony z jedné strany cesty a vypínající se štíty přes 2 km vysoké z druhé strany.Za naprosté tmy jsme se vyšplhali do nadmořské výšky asi 1400 m, kde jsem už musel nechat odpočinout oči.I tak jsem něco přejel při výjezdu z jedné ze serpentin, když nějaké zvíře vyběhlo bezprostředně za zatáčkou.Bombon mi hlásil, že to byla liška.Jako navigátor byl celou cestu skvělý,jeho sláva však skončila vjezdem do Bosny, kde jsou veškeré nápisy i dopravní značení v azbuce.Takže jsem musel hodně oprášit pracně nabyté vědomosti ze ZDŠ.Tento chrám na fotce jsme objevili až ráno, když jsme rozlepili oči a vylezli z auta.Byli jsme úplně promrzlí po té noci poněvadž teplota tady v horách a v této nadmořské výšce byla kolem 3°C - alespoň to ukazoval teploměr na palubovce.K moři je již jen 180 km a mělo by tam být  30 °C-no to byla ale hodnota po této mrazivé noci zcela nepředstavitelná.

ObrazekVrcholky hor byly většinou v mracích.

ObrazekJeště vyvětrat spacáky a už fičíme ke Karmelovi do Igrane, kde je náš hlavní stan.

ObrazekA hned první večer musím na ty mořské potvory, které mi tak hrozně chutnají.Karmelo,starý chorvatský rybář(72 let) a můj kamarád od r.99 mě varoval,že přemíra mořských mlžů působí jako zaručené afrodiziakum a v kombinaci s červeným vínem se prý člověk už stává nebezpečným pro opačné pohlaví ne-li pro vlastní.Je dobré věřit starým chorvatským rybářům.

Za 225 Kuna jsem se docela najedl.

ObrazekSoumrak nad Jadranem.Jdeme brzy spát-ráno nás bere Karmelo na svou bárku a jedeme tahat sítě,které večer nastražil.

ObrazekZátoky jsou plné vodních skutrů a dalších vodních atrakcí takže úlovky nejsou slavné v době hlavní turistické sezóny. Nakonec jsme ze sítí vytahali asi 10 kg ryb a 15 lastur i se svými obyvately uvnitř.

ObrazekJeště s Karmelem skládáme a čistíme sítě a pak už hurá za jeho ženou Nedou,která umí skvěle ryby i mlže připravit.

ObrazekKarmelo zasvěcuje Bombona do tajů rybářských praktik.Karmelova žena Neda v pozadí.

ObrazekRybí a mlží hody můžou začít.

ObrazekToto jsou ti správní mlži.Někdo se mnou asi nebude souhlasit,ale je to neskutečně dobré.Bombon nejdříve nechtěl ani kousek, ale když ochutnal, měl jsem co dělat, aby mi něco zbylo.Přitom jsem pozoroval Nedu jak mlže připravuje.Celý zázrak byl v tom,že je 20 minut považila ve slané vodě.

ObrazekA pak už jen stačí tím správným nářadím vystrčit pana domácího ven z lastury.

ObrazekNo a rychle šup do pusy než mi to uzme Bombon.

ObrazekNěkdo má radši ryby.Jenže po "mlžovi" zůstane pěkná ulita a co zůstane po takové rybě? No to je přece hrozná tlama.

ObrazekTypický ráz krajiny v Bosně-tahle jižní část země je již vlastně Hercegovina.Mají zde latinku jako my-ne azbuku jako v Bosně.Výlety z Chorvatska do této země byly zároveň užitečné.Není zde DPH.Benzín vyjde(r.2003) cca na 18 Kč/l.Jídlo,pití,cigarety cca 60% v porovnání s Chorvatskem.

Obrazek61% obyvatel Bosny a Hercegoviny jsou muslimové.Hlavně zde v Hercegovině. Minarety zde uvidíte na mnoha místech.Karmelo říká návštěvníkům z této země "Rozbíječi záchodových desek".Víra jim totiž nedovoluje sednou si na záchodovou desku a tak na ni prostě vylezou v botech a ta většinou praskne.Karmelo pak skoro po každé návštěvě z Hercegoviny,která se u něj ubytuje,vyměňuje desku.

ObrazekJedním z vyhlášených míst jsou zde Kravické vodopády.Když je normální stav vody,teče řeka jako vodopád v celé šíři.Ve dnech,kdy jsme zde byli ,bylo dost dlouho sucho.

ObrazekI tak jsme ovšem ztrávili celý den u těchto vodopádů.Jsou opravdu nádherné.Koupající se jeptiška na fotce byla členkou velkého zájezdu jeptišek z Polska.Ostatní její kolegyně se koupaly opodál.Koupou se tak,že si zvednou šaty pod kolena a brouzdají sem a tam.5km od Kravických vodopádů je posvátné místo evropského formátu.Je to vesnička Medžugorje,kde se údajně ve škole v průběhu vyučování zjevila Panenka Marie.Potkáte tam karavany z celé Evropy i mimo ni.

ObrazekVychutnejte si ještě pár záběrů Kravic.

ObrazekMalé laguny přímo pod vodopády se daly fotit jen po překonání koryta řeka abychom se dostali na skalnaté výstupky pod vodopády.Dělal jsem tehdy dost videosekvencí na digitalní foťák.Měl jsem pouze 16MB kartu takže jsem potřeboval každou chvíli stáhnout plnou kartu do notebooku,abych mohl pokračovat ve focení.Dostat ovšem notebook přes řeku v hloubce 2m bez jeho ponoření bylo docela napínavé.Nakonec se to podařilo.Místní 10letí kluci na mě obdivně hleděli a taky mezi jeptiškami jsme zaznamenali zvýšenou diskusi s pohledy namířenými směrem k nám.

ObrazekTak ještě pár fotek z Kravic(Bombon)

ObrazekPoutač jasně říká,kam jít.

ObrazekNo a na závěr nelze nepředstavit dalšího mého chorvatského kamaráda-majitele "Pizzerie u Piráta".Je jasné,proč se hospoda jmenuje právě takhle.